استعدادیابی کلیفتون| ۳۴ استعداد برتر هر انسان کدامند؟

استعدادیابی کلیفتون| ۳۴ استعداد برتر هر انسان کدامند؟

آزمون استعدادیابی کلیفتون دارای ۳۴ نوع هوش یا استعداد است که هر کدام از آنها مربوط به افراد خاصی می‌شود. با انجام این آزمون، نسبت به نقاط قوت خود آگاه خواهید شد و می‌توانید آنها را پرورش دهید. این ۳۴ هوش در ۴ دسته مجزا قرار می‌گیرد که هر فردی ممکن است ۵ نمونه از این هوش‌ها را دارا باشد.

آزمون استعدادیابی کلیفتون (Clifton)  چیست و چگونه به وجود آمد؟

کلیفتون یک روان‌شناس امریکایی که به پدر روان‌شناسی نقاط قوت شهرت دارد، برای اولین بار یک آزمون استعدادیابی با ۳۴ نوع استعداد را طراحی کرد. کلیفتون معتقد است که استعداد یک توانمندی در انسان است که باعث ایجاد اشتیاق و انگیزه برای ادامه مسیر می‌شود. معمولا افرادی که استعداد خود را پرورش می‌دهند و آن را تبدیل به یک مهارت می‌کنند، در هنگام انجام آن، بسیار خوشحال‌تر هستند. 

شکوفایی استعداد نیازمند سرمایه گذاری زمان است. یعنی باید برای شکوفا شدن استعدادهایمان، وقت بگذاریم و آنها را پرورش دهیم. به همین دلیل، کشف استعدادها در کودکی به والدین توصیه می‌شود و بهترین زمان استعدادیابی کودکان ۳ تا ۶ سالگی است. البته، استعدادیابی بزرگسالان، استعدادیابی نوجوانان و استعدادیابی جوانان نیز امکان‌پذیر است؛ ولی معمولا این آزمون هر چه دیرتر انجام شود، فرصت برای پرورش استعداد کمتر خواهد بود. 

 

تقسیم بندی 34  استعداد کلیفتون در 4 گروه اصلی :

همان‌طور که اشاره کردیم، بهترین سن شروع استعدادیابی، کودکی است. کلیفتون ۳۴ نوع هوش یا استعداد را به ۴ گروه اصلی تقسیم کرده که عبارت‌اند از:

1. گروه تفکر استراتژیک:

استعدادهایی که مناسب برای برنامه ریزی، کشف و جمع آوری اطلاعات است. انواع استعدادهای گروه تفکر استراتژیک شامل چشم‌انداز، تحلیل گر، آینده نگری، ایده پرداز، ورودی، اندیشه و یادگیرنده می‌شود. 

2. گروه اجرا کننده:

استعدادهایی که مناسب برای اجرای برنامه ریزی‌ها و ایده‌های اصلی است. انواع استعدادهای گروه اجرا کننده شامل دست یابنده، سازمان‌ده، دقیق، معتقد، ثبات، نظم، تمرکز، مسئولیت پذیری و احیا کننده می‌شود. 

3. گروه نافذ:

استعدادهایی که باعث تأثیرگذاری بر روی دیگران می‌شوند. انواع استعدادهای گروه نافذ شامل فعال کننده، فرمان، ارتباط، رقابت، خودباوری، اهمیت، حداکثر کننده و دوست یاب می‌شود. 

4. گروه ایجاد روابط:

استعدادهایی که به ایجاد روابط و جمع آوری یک تیم در کنار هم کمک می‌کنند. انواع استعدادهای گروه ایجاد روابط شامل انعطاف‌پذیر، متصل، همدل، پرورش دهنده، رابط، مثبت گرا، فرد گرا، دربرگیرنده و هماهنگ می‌شود.

 

معرفی ۳۴نوع هوش برتر استعدادیابی کلیفتون

زمانی که در بهترین سن استعدادیابی، این آزمون را روی فرزند خود انجام می‌دهید، ممکن است با چند مورد از این ۳۴ هوش برتر مواجه شوید. با آشنایی هر چه بیشتر نسبت با آن استعدادها، می‌توانید آن را در کودک پرورش دهید تا به یک مهارت خوب تبدیل شود. 

34 هوش و استعداد کلیفتون

گروه تفکر استراتژیک: 

1. چشم‌انداز

هوش چشم‌انداز در افراد باعث می‌شود تا به دقت در گذشته به دنبال پاسخ‌های آینده بگردند. افرادی با چنین استعدادی معمولا مشاور خوبی می‌شوند. چرا که آنها به شدت نسبت به تحقیق و جست‌وجو در گذشته خوب هستند. 

2. تحلیلگر

هوش تحلیلگر در افراد، نشان از دلیلگرا بودن آن فرد است. چنین افرادی همیشه در پاسخ به سؤالات، به دنبال دلیل و مدرک هستند. آنها می‌توانند چندین مؤلفه را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند و از این کار لذت می‌برند. 

3. آینده‌نگر

همان‌طور مشخص است، هوش آینده نگری در افراد، نشان از بلند پروازی آنها دارد. این افراد همیشه در حال فکر کردن و برنامه‌ریزی برای آینده هستند. معمولا از برنامه‌ریزی کردن و طبق برنامه پیش رفتن لذت می‌برند. 

4. ایده پرداز

هوش ایده‌پردازی به افراد کمک می‌کند تا در چیزهای مختلف، شباهت‌ها را بیابند و آنها را به یکدیگر ارتباط دهند. آنها همیشه چند ایده جدید در گوشه ذهن خود دارند و از خلق کارهای جدید لذت می‌برند. 

5. ورودی

افرادی با هوش ورودی همیشه در حال جمع آوری اطلاعات هستند. آنها علاقه دارند که به شیوه‌های مختلف، هر داده‌ای را از محیط پیرامون خود جمع آوری کنند. 

6. اندیشه

هوش اندیشه معمولا در افراد درون گرا دیده می‌شود. چرا که این افراد علاقه دارند که در تنهایی بر روی موضوعات مختلف تمرکز کرده و اندیشه کنند. 

7. یاد گیرنده

افراد یادگیرنده همیشه به دنبال یادگیری موضوعات جدید هستند. آنها از درس خواندن و یادگرفتن لذت می‌برند. آنها می‌توانند چندین زبان را یاد بگیرند و به آنها مسلط شوند. حتی امکان یادگیری چندین مهارت را به طور هم‌زمان دارند. 

 

گروه اجرا کننده:.

8. دست یابنده

افراد دست یابنده همیشه عقیده دارند که به اهداف و برنامه ریزی‌های خود می‌رسند. آنها به شدت تلاش می‌کنند تا اهداف و رؤیاهای خود را به واقعیت تبدیل کنند.  

9. سازمان دهنده

افراد سازمان دهنده، همیشه بهترین استفاده را از موقعیت و توانایی‌های خود می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، اگر آنها مدیر یک مجموعه باشند، می‌توانند از سرمایه اولیه آن مجموعه بهترین استفاده را در جهت سوددهی برای مجموعه کنند. 

10. دقیق

افرادی با هوش دقیق یا موشکافی، توانایی تصمیم‌گیری درست در هر موقعیتی را دارند. آنها در مواقع تصمیم‌گیری، تمام جوانب را در نظر گرفته و بهترین راه را انتخاب می‌کنند. 

11. معتقد

افراد معتقد، برای زندگی خود یک سری اصول و عقاید دارند که همیشه طبق آنها زندگی خود را پیش می‌برند. البته، عقاید و اصول تنها در مذهب خلاصه نمی‌شود. 

12. ثبات 

افرادی که دارای هوش ثبات هستند، معمولا یک روتین روزانه همیشگی دارند. آنها طبق عادت‌های خودشان زندگی می‌کنند و معمولا ترک عادت برایشان سخت است. این افراد معتقدند که باید با همه به یک شیوه رفتار کرد و زیاده‌روی و کوتاهی نسبت به دیگران نمی‌کنند. 

13. نظم

هوش نظم در افراد باعث می‌شود که آنها همیشه کارها را از روی برنامه‌ریزی انجام دهند. این افراد همیشه مشغول ایجاد نظم یا ساخت یک الگو در اطراف خود هستند. 

14. تمرکز

افرادی که از هوش تمرکز بهره‌مند هستند، مانند یک ذره بین عمل می‌کنند. آنها به دقت در اطراف خود فرو رفته و می‌توانند روی موضوعات مختلفی تمرکز کنند. 

15. مسئولیت‌پذیر

هوش مسئولیت‌پذیری در افراد باعث ایجاد تعهد نسبت به گفته‌ها و کارهایشان می‌شود. این افراد، وقتی حرفی می‌زنند یا کاری را قبول می‌کنند، همیشه سر وقت تحویل داده یا همیشه پای حرف و عقیده خوب می‌مانند. 

16. احیا کننده

افراد احیا کننده می‌توانند امید را به دیگران تزریق کنند. این افراد روان‌شناسان یا دوستان بسیار خوبی در شرایط سخت و طاقت‌فرسا هستند. چرا که همیشه آمادگی دلداری و ایجاد انگیزه در دیگران را دارند و می‌توانند همه را به نوعی احیا کنند. 

 

گروه نافذ: 

17. فعال کننده

فعال کنندگان همیشه سعی دارند که برنامه‌ها، ایده‌ها و رؤیاها را به واقعیت تبدیل کنند. در واقع رؤیا برای آنها معنایی ندارد، چرا که رؤیا را به واقعیت تبدیل می‌کنند. 

18. فرمان

افرادی که دارای هوش فرماندهی هستند می‌توانند مدیران بسیار خوبی باشند. آنها قدرت فرماندهی بسیار بالایی دارند و معمولا دیگران از آنها به خوبی حساب می‌برند.

19. ارتباط

افرادی که هوش ارتباط دارند، مجریان و گویندگان بسیار خوبی می‌شوند. آنها در برقراری ارتباط بسیار ماهر هستند و موضوعات مختلف را به زیبایی بیان می‌کنند. 

20. رقابت

افرادی که هوش رقابتی دارند، به دنبال اثبات توانایی‌های خود هستند. آنها رقابت‌ها را به شدت جدی می‌گیرند و تلاش می‌کنند که در آنها موفق شوند. 

21. خود باوری

همان‌طور که مشخص است، افراد با هوش خودباوری همیشه نسبت به تصمیمات خود مصمم هستند. آنها نسبت به خود و توانایی‌هایشان اطمینان دارند. 

22. اهمیت

افرادی با هوش اهمیت، همیشه می‌خواهند که در مرکز توجه باشند. آنها دوست دارند که روی دیگران تأثیر بگذارند و مورد تحسین قرار بگیرند. 

23. حداکثر کننده

افراد حداکثر کننده می‌توانند نقاط قوت را در خود و دیگران ببینند و آنها را پرورش دهند. این افراد می‌توانند معلمان و مربی‌های مهدکودک بسیار خوبی باشند. 

24. دوست یاب

افراد دوست یاب از معاشرت با غریبه‌ها و دوستان جدید لذت می‌برند. به شدت در معاشرت و ایجاد ارتباط کلامی قوی هستند. آنها دوستان زیادی دارند؛ ولی باز هم به دنبال شکل دادن روابط دوستانه جدید می‌گردند. 

 

گروه ایجاد روابط: 

25. انعطاف‌پذیر

افرادی که منعطف هستند، به راحتی می‌توانند خود را با هر شرایطی وقف دهند. آنها در لحظه زندگی می‌کنند. معمولا برای آینده خود برنامه‌ریزی ندارند و اجازه می‌دهند تا مسیر زندگی آنها را به جهت درستی ببرد. 

26. متصل

این افراد همیشه مسائل را به یکدیگر مرتبط می‌دانند. آنها معتقدند که هر اتفاقی در زندگی‌شان، اتفاقی نیست و دلیلی در پس گذشته دارد. 

27. همدل

افراد همدل، به شدت افراد مناسب برای شنیدن درد و دل دیگران هستند. آنها همیشه خود را به جای دیگران می‌گذراند. درک مشکلات و شرایط برای چنین افرادی بسیار آسان است. 

28. پرورش دهنده

این افراد می‌توانند استعدادهای دیگران را شناسایی کرده و در مسیر رشد و پرورش آن، به دیگران کمک کنند. به‌عنوان‌مثال، مسئولیت استعدادیابی دانش آموزان بهترین مسئولیت برای چنین افرادی با هوش پرورش دهنده است. 

29. رابط

افراد رابط از همنشینی با دیگران لذت می‌برند. معمولا این افراد وقت آزاد خود را صرف دیدن دوستان خود می‌کنند. آنها سعی دارند دوستان خود را با دیگران آشنا کنند و روابط جدیدی شکل دهند. 

30. مثبت گرا

همان‌طور که مشخص است، افراد مثبت گرا همیشه لبخند به لب دارند و حتی در شرایط سخت نیز نکات مثبت را می‌بینید. آنها به آینده امیدوار هستند و آینده را خوب و خوش می‌بینند. 

31. فردگرا

افراد فردگرا دیگران را تنها با ویژگی‌های منحصر به فرد خودشان می‌شناسند. زمانی که این افراد در یک جمعی قرار می‌گیرند، به ویژگی‌های هر فرد به طور مجزا دقت می‌کنند و آن را در نظر دارند. 

32. دربرگیرنده

این افراد از منفعل بودن دیگران متنفرند. همیشه اطراف خود را نگاه می‌کنند و به افراد بیکار، یک کار مناسب می‌دهند. 

33. هماهنگ

افراد هماهنگ همیشه به دنبال شباهت‌ها هستند. آنها معمولا در گروه‌ها و تیم‌های مختلف، نقش موافق و هماهنگی را با گروه ایفا می‌کنند. آنها به جای بحث و جدل، مسائلی را که با آن موافق هستند را بیان می‌کنند. 

ثبت‌نام گارنت

جمع بندی روانشناسان مجله گارنِت

در زمان مناسب و رسیدن سن استعدادیابی، آزمون استعدادیابی کلیفتون را روی کودکان خود انجام دهید. نتایج را بررسی کرده و طبق استعدادهای کشف شده، آنها را در مسیر درست قرار دهید.